Dawkowanie spiruliny

1 pełna łyżeczka proszku     = 3 gr  = 3 000 mg
1 czubata łyżeczka proszku = 5 gr  = 5 000 mg
1 płaska łyżka proszku        = 7,5 gr = 7500  mg

zapobiegawczo dla osób zdrowych = 10 gr dziennie proszku
20 gr = osoby chore na hiperglikemię, cukrzycę, zaćmę i anemię
sportowcy i osoby o zwiększonym zapotrzebowaniu na białko mogą nawet potroić spożywaną dziennie ilość,
str 284 Paul Pitchford "Odżywianie dla zdrowia"

Super szybka słodka przekąska

Podaję II warianty przygotowania:

I wariant: w piekarniku:
wymieszaj ze sobą ulubione nasiona i orzechy, co tam masz w lodówce (przechowuj w lodówce żeby nie jełczały).
Polecam:
  • orzechy nerkowca,
  • pestki dyni,
  • pestki słonecznika,
  • orzechy włoskie,
Wszystko wymieszaj ze sobą zalej syropem klonowym (do 3 łyżek), możesz posypać pieprzem cayenne i solą (tę ostatnią odradzam). Wyłóż na papier do pieczenia i piecz około 20 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni Celsjusza.  

II wariant: na patelni:
Wymieszaj nasiona i praż na patelni. Po wyjęciu możesz dodać ulubione suszone owoce:
  • morele,
  • śliwki,
  • żurawinę itp.
dodaj syrop klonowy. Można jeść od razu na ciepło.

Kruche ciastka z parmezanem i rozmarynem

Przepis Claire Robinson pochodzi z programu "5 składników": http://www.chron.com/disp/story.mpl/life/food/side/6493673.html

Składniki:
(g) 2 łyżeczki posiekanego świeżego rozmarynu,

(sł) 0,5 szklanki tartego parmezanu,
(sł) kostka masła w temperaturze pokojowej,
(sł) 0,5 szklanki melasy lub miodu (oryginalnie w przepisie jest 1 szklanka cukru pudru)

(o) 1 łyżeczka mielonego imbiru,

(sn) szczypta soli, najlepiej potasowej,

(k) 2 szklanki mąki razowej pszennej (+/-)


Receptura:
dodaj wszystkie składniki w kolejności wymienionej wyżej, ciasto wyrabiaj ręcznie lub w blenderze obserwując ilość mąki. Na koniec wyłóż ciasto na folię spożywczą, zroluj w wałek i wstaw na około 2 godziny do lodówki. Po wyjęciu z lodówki pokrój w cienkie plastry piecz na papierze do pieczenia przez 20-25 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza.

Pieczeń z indyka z żurawiną

Przepis jest wariacją znalezionego w Sieci przepisu na pasztet z żurawiną:
http://www.kobieta.pl/gotowanie/przepisy-kulinarne/przystawki/zobacz/artykul/pasztet-z-indyka-z-zurawina/


Składniki:
(o) 1 kg piersi z indyka,
(o) 2 cebule 
(o) 5 ząbków czosnku 
(o) suszony tymianek 
(o) mielony imbir  
(o) pieprz kolorowy grubo mielony  

(sn)  sól  

(k) kajzerka lub dwie garście bułki tartej, 

(g) 1/2 pęczka świeżego tymianku, 

(sł) 1/2 kostki masła
(sł) 1-3 jajka (zależy od konsystencji masy)
(sł) 10 dag żurawiny suszonej



papier do pieczenia


Receptura:
(o) umyj mięso (najlepiej zalej na noc wytrawnym białym winem a rano odsącz), przepuść przez maszynkę do mielenia mięsa,
(o) posiekaj cebulę i czosnek, dodaj pozostałe ostre przyprawy i ugnieć masę ręcznie w celu połączenia składników,


(sn) dodaj sól, najlepiej potasową,


(k) dodaj kajzerkę lub bułkę tartą, fakultatywnie możesz dorzucić natkę pietruszki,


(g) dodaj posiekany tymianek,


(sł) dodaj masło, żurawinę i stopniowo dodawaj jajka, tyle aby wyszła ci jednolita masa,


Przełóż do formy wyłożonej papierem do pieczenia i piecz około 1 godziny w temperaturze 180 stopni Celsjusza.

Zupa cykoriowa

Przepis pochodzi ze strony: http://www.styl.pl/kuchnia/przepisy/przepis,rId,466

Składniki: 
(k) natka pietruszki: 2 łyżki,
(g) cykoria: 4 sztuki,
(sł) ziemniaki: 3 sztuki; masło: 4 łyżki; mleko: 3 szklanki; śmietana: 1/2 szklanki; żółtko: z dwóch jaj,
(o) por: 2 sztuki; pieprz
(sn) sól.


Receptura: 
zmieniłam ją nieznacznie ponieważ uważam, że sposób poddany przeze mnie jest zdrowszy. Dodatkowo odstąpiłabym od żółtek oraz masła bo warzywa można lekko podpiec na patelni bez niepotrzebnego tłuszczu.
Najpierw obsmaż na patelni pora oraz oddzielnie cykorię.

(sł) połączyć mleko ze śmietaną oraz żółtakami, zagotuj, dodaj masło jeżeli sobie życzysz oraz ziemniaki,
(o) dodaj podduszone pory oraz dopraw czarnym pieprzem, proponuję dodać odrobinę startej gałki muszkatołowej,
(sn) dosól do smaku,
(k) dodaj natkę z pietruszki,
(g) dodaj podduszoną cykorię.
Gotuj tak długo aż warzywa zmiękną. Smacznego!